Stanowisko Prezydiów Zarządu Krajowego Związku Zawodowego Inżynierów Techników oraz Zarządu Głównego Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich w sprawie oceny aktualnej sytuacji społeczno-gospodarczej w Polsce
Podstawowym wyznacznikiem sytuacji społeczno-gospodarczej w Polsce jest rosnąca stopa bezrobocia, zbliżająca się do 16% oraz malejące tempo przyrostu produktu narodowego i niebezpiecznie wysoki poziom zadłużenia państwa.
Rządowy program walki z bezrobociem jest ogólnie słuszny ale mało ofensywny
, w wielu przypadkach bezkrytycznie powielający rozwiązania Unii Europejskiej.
Bezpośrednią przyczyną zwiększenia bezrobocia jest restrukturyzacja wielu gałęzi
przemysłu przy malejącym tempie rozwoju gospodarczego. Polityka pieniężno-finansowa
państwa powinna sprzyjać rozwojowi gospodarczemu.
Zadłużanie się państwa w celu pokrycia deficytu budżetowego powoduje brak na rynku taniego pieniądza na potrzeby inwestycyjne, przyczynia się pośrednio do zwiększania bezrobocia i obniża tempo modernizacji naszego kraju.
Godna pochwały jest coraz bardziej widoczna walka z korupcją i przestępczością
zorganizowaną
Trzeba jednak zauważyć, że każda patologia ma swoje głębsze przyczyny i tak
korupcję w dużym stopniu rodzą niewłaściwe przepisy prawa oraz duża doza uznaniowości
przy podejmowaniu decyzji administracyjnych i gospodarczych. Państwo powinno
tworzyć proste przepisy prawne oraz budować infrastrukturę rozwoju poszczególnych
dziedzin życia . Powinno robić tylko to czego inne instytucje lub obywatele
nie są w stanie zrobić Jesteśmy za preferencjami dla przedsiębiorców stwarzających
nowe stanowiska pracy, między innymi poprzez zmniejszenie obciążeń finansowych.
Jesteśmy za przyśpieszeniem procesu prywatyzacji. Prywatyzacja racjonalizuje działania gospodarcze. Kadra inżynieryjno techniczna jest zainteresowana tworzeniem nowoczesnych stanowisk pracy. Inwestycje bezpośrednie zachodnich firm są wielką szkołą nowoczesnej organizacji, zarządzania oraz źródłem napływu do kraju najnowszej technologii.
Rozwój szkolnictwa wyższego jest zjawiskiem bardzo pozytywnym. Mankamentem
jest niezadowalający poziom kształcenia wynikający po części z braku dobrych
kadr a po części z braku środków finansowych uczelni. Największym problemem
jest niedostępność szkół dla młodzieży wiejskiej. System szkolnictwa winien
być równo dostępny na wsi i w mieście. Edukacja młodzieży i permanentne dokształcanie
się osób już pracujących powinno być najważniejszą inwestycją narodową. Szkolnictwo
winno być nastawione na przygotowywanie kadr dla dynamicznie zmieniającej się
gospodarki. Ta dziedzina winna kierować się zarówno bieżącymi potrzebami rynku
pracy jak i być świadomie kreowana przez planistów państwowych i samorządowych.
Otwarcie się Polski na Europę i świat stwarza nowe możliwości kształcenia młodzieży
za granicą , potrzebne są jednak fundusze stypendialne.
Biorąc pod uwagę nasze opóźnienie techniczne i cywilizacyjne w stosunku do krajów
Unii Europejskiej winniśmy szukać dróg prowadzących najbardziej efektywnie do
zmniejszenia tego dystansu. Uważamy, że jedną z nich jest INTERNET. Internet
może być szansą na rozwój gospodarki, oświaty i kultury. Świadome, planowe działanie
państwa w tej dziedzinie może wydatnie skrócić nasz dystans do Europy. Podstawową
sprawą jest tani a nawet darmowy dostęp do sieci i wspieranie działalności gospodarczej
i usług w Internecie.
Budowa autostrad brak postępu w budowie autostrad, powolna destrukcja transportu kolejowego stanowi bardzo poważny hamulec rozwoju kraju teraz i w przyszłości. Postęp w tej dziedzinie powinien być miarą ambicji i skuteczności działania polityków. Tylko państwo może stworzyć instrumenty przyśpieszenia rozwoju sieci dróg i autostrad. Zaniedbania w tym zakresie wymagają pilnego nadrobienia. Budowa autostrad obok rozwoju infrastruktury jest aktywnym sposobem złagodzenia katastrofalnego stanu bezrobocia i napiętej stąd sytuacji społBudowa
Polscy inżynierowie i technicy są orędownikami członkostwa Polski w Unii Europejskiej - bez taryfy ulgowej ale na równych prawach. Mamy prawo do bieżącej informacji o przebiegu negocjacji. Chcemy wiedzieć na jakich warunkach Polska wejdzie do tej organizacji. Musi obowiązywać prawo obopólnych korzyści.
Nie doczekaliśmy się spełnienia obietnic rządu, że po dwóch latach od wprowadzenia czterech kluczowych dla państwa reform będziemy zbierać żniwa z tych reform. Jak jest każdy widzi. Jest pilna potrzeba dokonania krytycznej ich oceny i skorygowania w taki sposób aby spełniały społniwa z
Za Prezydium ZK ZZIT Lechosław Czy
Za
Za Prezydium ZG SIMP Jan Ję
Za
Lublin. 10.05.2001r.