Uchwała Ogólnopolskiego Forum
W dniu 9 stycznia 2001 r. w Warszawie odbyło się Ogólnopolskie Forum pt. "Kierunki
przekształceń strategicznych dziedzin polskiej gospodarki a suwerenność Polski
( w warunkach globalizacji)", zorganizowana przez Polskie Lobby Przemysłowe
im. Eugeniusza Kwiatkowskiego, Związek Zawodowy Inżynierów i Techników, Ogólnokrajowe
Zrzeszenie Związków Zawodowych Pracowników Ruchu Ciągłego i Porozumienie Związków
Zawodowych "Kadra". Wzięli w nim udział m.in. niezależni eksperci, prezesi
i dyrektorzy firm, przedstawiciele różnych organizacji społecznych oraz delegacje
związków zawodowych różnych nurtów, działających w polskiej energetyce, górnictwie
węgla kamiennego i brunatnego, w hutnictwie, przemyśle obronnym i jego zapleczu
badawczo-rozwojowym, w Polskich Kolejach Państwowych oraz w Polskim Górnictwie
Naftowym i Gazownictwie S.A. oraz paliwowym.
Niżej podpisani
uchwalili poniższy tekst uchwały.
1. Globalizm oparty na obaleniu barier obrotu kapitałów i wolnym handlu,
napędzany rozwojem telekomunikacji, niesie szereg poważnych negatywnych zjawisk.
Gospodarki poszczególnych państw sukcesywnie przejmowane są przez ponadnarodowy
kapitał a globalni właściciele obniżają realne płace pracownikom, przenoszą
produkcję w rejony świata gdzie płace są najniższe, a w krajach uprzemysłowionych
narasta bezrobocie. Prowadząc transformację i otwierając się w wielkim stopniu
na gospodarkę światową przy swoim położeniu geograficznym, Polska jak inne
kraje doświadcza silnej konkurencji globalnej, niosącej zagrożenie upadku
przemysłu i bezrobocia. W erze globalizacji potrzeba polskiej strategii gospodarczej,
potrzeba wizji, reguł polityki, oraz struktur gospodarczych wzmacniających
rozwój gospodarki. Trzeba wykorzystać w pełni mocne strony rodzimego potencjału,
oraz w maksymalnym stopniu szanse i minimalizować zagrożenia. W globalnej
grze z otoczeniem w sposób bardzo aktywny - w oparciu o wypracowaną, spójną
strategię gospodarczą - trzeba tworzyć mechanizmy przeciwstawiające się masowej
likwidacji miejsc pracy i realnemu obniżaniu płac.
2. Szczególną pozycję w polityce gospodarczej winny mieć strategiczne
dziedziny polskiej gospodarki (m.in. będące przedmiotem obrad forum). Dziedziny
te mają bowiem istotne znaczenie dla funkcjonowania całej gospodarki i zaspokojenia
potrzeb społeczeństwa. Energetyka, gazownictwo i kolej tworzą infrastrukturę
i spoistość terytorium Polski, zaś przemysł obronny jest ważnym czynnikiem
obrony kraju. Wszystkie one są filarami suwerenności gospodarczej Polski.
Dlatego strategiczne dziedziny powinny być przekształcone w sposób odmienny
niż pozostałe branże, aby nie naruszać narodowego interesu gospodarczego i
społecznego. Zwolennicy globalizacji głoszą hasło deregulacji, liberalizacji
i prywatyzacji, domagając się wycofania państwa z gospodarki. Ostatnie lata
transformacji w Polsce są potwierdzeniem tej tendencji, bez względu kto sprawował
władzę w naszym kraju. W wyniku ministerialnych decyzji miejsce państwa zajmowały
ponadnarodowe koncerny i korporacje, a polskie przedsiębiorstwa stawały się
ich filiami. Prywatyzacja strategicznych dziedzin i branż polskiej gospodarki
doprowadzi do realizacji podobnego scenariusza z daleko większą szkodliwością
dla możliwości suwerennego rozwoju i utrzymania miejsc pracy.
3. Globalny kapitalizm potrzebuje dobrej, wyprzedzającej inwestycje
kapitałowe infrastruktury. Problem w tym, że wolnorynkowa teoria kapitalizmu,
rządy od tego odsuwa. Infrastruktura należąca do strategicznych dziedzin gospodarki
ma specyficzne cechy, których globalni reformatorzy starają się nie dostrzegać.
Energetyka, gazownictwo, koleje, zorganizowane w systemy sieciowe wymagające
czasowej lub przestrzennej koordynacji, zmniejszają koszty z tytułu "korzyści
skali", funkcjonując jako zintegrowane na jak największym obszarze w paramonopolistycznaj
strukturze. Pełne urynkowienie i prywatyzacja sektora usług publicznych jest
sprzeczne z logiką gospodarczą, rachunkiem ekonomicznym i interesem publicznym.
Korzyści z prywatyzacji i pełnego urynkowienia sektorów usług publicznych
odnosić będą korporacje finansowe, przedsiębiorcy przejmujący przedsiębiorstwa,
i pośrednicy. Zabraknie wyprzedzającego, nie komercyjnego rozwoju infrastruktury,
przyciągającego powstawanie innych przemysłów i miejsc pracy. Stąd też przedsiębiorstwa
infrastruktury realizujące usługi publiczne (kolej, gazownictwo, energetyka),
powinny pozostać zintegrowane i zachować status użyteczności publicznej.
4. Łączenie się zarówno źródeł wytwarzania, jak sieci dystrybucyjnych
w większe jednostki gospodarcze, jest niezbędnym warunkiem rozwoju polskiej
elektroenergetyki. Wymaga to tworzenia gospodarczo mocnych struktur w postaci
koncernu lub holdingu. Elektroenergetyka jako przemysł w nieuzasadniony sposób
pozbawiona została statusu użyteczności publicznej i szczególnego znaczenia
dla gospodarki Państwa. Elektroenergetyka powinna pozostać własnością narodową,
w tym głównie własnością skarbu państwa, oraz samorządów lokalnych bez możliwości
sprzedawania. Krajowa siać przesyłowa powinna być w całości własnością państwa,
z rozwojem koordynowanym wymogami energetyki całego kraju. Szczególnie stanowczo
protestujemy przeciwko zamiarom rządu, sprzedania zagranicznemu koncernowi
największej i najnowocześniejszej elektrowni "Bełchatów", której ceny
energii elektrycznej miały kompensować wyższe ceny z innych elektrowni. Niezależnie
od stopnia urynkowienia i rozwiązań organizacyjnych należy utrzymać nadzór
państwa nad kształtowaniem cen energii oraz możliwość interwencji w poziom
cen w interesie publicznym.
5. Polskie gazownictwo ma olbrzymie zobowiązania z powodu za niskich
regulowanych cen gazu i wymuszonych postępowań układowych. Dalsze wstrzymywanie
uregulowania taryf pogłębiać będzie rujnowanie firmy. Sprzedaży istotnych
fragmentów gazownictwa na rzecz wpływów do budżetu, może spowodować upadłość
pozostałej części przedsiębiorstwa. Biorąc pod uwagę uzależnienie kraju od
dostaw rosyjskiego gazu, niedopuszczalne jest wprowadzenie mechanizmów, które
mogą doprowadzić do bankructwa i wrogiego przejęcia istotnej części przemysłu
gazowniczego. Organizacja gazownictwa dla bezpieczeństwa energetycznego i
gazowego, musi sprzyjać dywersyfikacji zaopatrzenia w gaz. Cena zakupu z innych
kierunków będzie wyższa, dlatego takie zakupy będą możliwe przy zintegrowanej
strukturze. Przy uzależnieniu Polski od jednego dostawcy, oraz europejskich
trendach konsolidacji firm gazowniczych z wydobyciem, koncepcja Ministerstwa
Skarbu, usamodzielnienia i prywatyzacji pionu poszukiwań i wydobycia gazu,
oraz słabych ekonomicznie spółek dystrybucyjnych jest nie do przyjęcia. Restrukturyzację
gazownictwa należy prowadzić w oparciu o wzorce organizacyjne stosowane w
krajach, gdzie wydobycie własne pokrywa tylko część potrzeb i jest uzależnienie
od zewnętrznych dostaw. Dla sanacji branży i rynku gazowego należy: a) jednoznacznie
uregulować taryfy cen gazu dla odbiorców indywidualnych i przemysłowych b)
zdywersyfikować dostawy gazu i preferować źródła krajowe c) wycofać się z
decyzji Ministerstwa Skarbu dotyczącej wydzielenia czterech spółek dystrybucyjnych
z PGNiG d) wyeliminować pośredników przy zakupie gazu z Rosji) ustawowo uregulować
zasady określające taryfy za międzynarodowy tranzyt przez Polskę mediów energetycznych
i informacyjnych (światłowody)
6. Obecna sytuacja w przetwórstwie naftowym i w dystrybucji przetworów
naftowych wynika z braku spójnej wizji przekształceń w tym przemyśle i na
rynku paliwowym. Wielokrotne zmiany w Rządowym Programie Restrukturyzacji
i Prywatyzacji Sektora Narodowego spowodowały brak gwarancji dla wpływu Państwa
na tę część gospodarki konieczne jest ponowne przeanalizowanie obecnej wersji
Programu w celu zapewnienia strategicznego bezpieczeństwa na rynku paliwowym.
7. Polska Kolej potrzebowała uzdrowienia finansów określenia w ustawie
zasad finansowania usług publicznych w kolejowych przewozach pasażerskich,
oddłużenia dobrego zarządzania i wyeliminowania okradania przez firmy spedycyjne
byłych dyrektorów kolei. Przede wszystkim kolei potrzebny jest wewnętrzny
program naprawczy, koncepcja walki o klienta, pozyskanie środków na dobre
utrzymania i rozwój. Zamiast tego zaproponowano i uchwalono ustawę o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie
Koleje Państwowe". Ustawa nie rozwiązuje żadnego z problemów firmy. Zignorowano
wytyczne Unii Europejskiej: wzmacniania narodowych kolei przez oddłużenie
przed poddaniem ich konkurencji. Ustawa oraz nadany status spółki S.A. powodują,
że nastąpi zamiana długów firmy na akcje spółek. Długi PKP na koniec tego
roku przekroczą wartość majątku pomniejszonego o nie prywatyzowane linie.
Za długi zagraniczni przewoźnicy mogą przejąć dochodowy ruch kolei. Ustawa
kreuje PKP S.A. na likwidatora kolei polskich. Będą wyprzedawane samodzielna
spółki przewozowe, telekomunikacyjne i inne utworzone z majątku firmy. Z wpływów
będzie się spłacać pożyczki zaciągnięta m.in. na odprawy dla zwalnianych 50
tyś. kolejarzy, aż do samolikwidacji lub bankructwa. Rozwiązania ustawy nie
gwarantują przywrócenia płynności finansowej, a wprowadzony status umożliwia
występowania wierzycieli o upadłość firmy lub jej spółek. Potrzebna jest pilna
nowelizacja ustawy, tworząca warunki dla realizacji alternatywnego programu
naprawy kolei, przywracającego płynność finansową i zdolność samodzielnego
funkcjonowania PKP. Konieczne jest też wprowadzenie wewnętrznego programu
ukierunkowanego na dostosowanie struktur PKP do zarządzania ekonomicznego
firmą, wprowadzania księgowości zarządczej ( rozliczenia wewnętrzne odrębnych
jednostek ), zbudowania zorientowanych rynkowo struktur marketingowych i zwiększenie
aktywności rynkowej kolei. W drugim etapie przekształcenie będących na rozrachunku
wewnętrznym kolejowych jednostek organizacyjnych w pełną strukturę holdingową
o statusie użyteczności publicznej.
8. Z "Założeń polityki energetycznej Polski do 2020r." wynika,
że struktura zużycia energii przyjęta w okresie prognozy nie spełnia kryterium
bezpieczeństwa energetycznego, eliminując w zasadniczym zakresie zużycie:
węgla kamiennego i zmniejszając udział najtańszego paliwa - węgla brunatnego.
W miejsce rodzimego węgla wprowadza się do elektroenergetyki w nadmiernych
ilościach gaz ziemny z Rosji, co uzależnia nasz system energetyczny. Punktem
wyjścia do programu restrukturyzacji polskiego górnictwa węgla kamiennego,
powinna być ocena tego nośnika energii w horyzoncie czasowym 30 lat w oparciu
o analizy ekonomiczne w kompleksowym ujęciu z bilansem energetycznym. Bilans
ten powinien uwzględniać wielki światowy postęp techniczny, który ma obecnie
miejsce w spalaniu węgla i budowanie powszechnie na parametry nadkrytyczne
bloków dużej mocy. Wszystkie kraje europejskie, które zmniejszyły wydobycia
węgla kamiennego, koncentrowały kapitały, organizację i zarządzanie. W Polsce
przyjęto odwrotny kierunek restrukturyzacji, dalszej dekoncentracji. Dotychczasowe
tendencje w realizacji programu restrukturyzacji wskazują, że górnictwo węgla
kamiennego ulega faktycznie likwidacji. Program ten w ogóle nie przewiduje
usunięcia podstawowej przyczyny strat finansowych górnictwa, jaką jest anarchia
w handlu węglem wskutek istnienia pośredników zajmujących się tym handlem
na rynku wewnętrznym i zewnętrznym.
9. Posiadane zasoby węgla brunatnego stawiają Polskę w światowej czołówce.
Cena hurtowa energii elektrycznej wytworzonej na węglu brunatnym jest o połowę
niższa w stosunku do ceny ogółem. "Założenia polityki energetycznej..."
nie przewidują zwiększenia wydobycia tego nośnika energii elektrycznej. Do
rejonu Konina - Adamowa przewiduje się doprowadzenie gazu rosyjskiego, zamiast
budowy nowych satelitarnych odkrywek węgla brunatnego. Uważamy, że przedmiotem
intensywnych studiów projektowych, powinno być zagospodarowanie w okresie
do 2020r. wielkiego złoża w rejonie Lubin - Legnica.
10. Potencjał hutnictwa nie jest widziany przez kolejne Polskie Rządy
jako jeden ze strategicznych czynników utrzymania państwowości i Polskiej
Racji Stanu. Przemy hutniczy przeżywa głęboki kryzys i upada. W przemyśle
hutniczym spada produkcja i postępuje dekoncentracja. Szczególnie niepokojący
jest rozpad więzi kooperacyjnych między poszczególnymi ogniwami procesu technologicznego.
Decentralizacja organizacyjna polskich hut tworzy barierę w powiązaniach produkcyjno
- kooperacyjnych i utrudnia akumulację potrzebnych na rozwój środków. Dla
hutnictwa i jago działów pokrewnych zapewnienie przez Rząd optymalnych warunków
funkcjonowania nie gorszych niż to zapewniają państwa Unii Europejskiej. Przez
10 lat funkcjonowania gospodarki rynkowej w Polsce nie dokonano żadnych zmian
restrukturyzacyjnych w przemyśle zbrojeniowym. Jedynie realnie doprowadzono
do upadłości WSK PZL - Mielec, Łucznika i Pronitu. Kondycja tego przemysłu
pogarsza się głównie z powodu zmniejszających się zamówień ze strony polskiej
armii, której budżet z roku na rok maleje. Osłabia to także ośrodki badawczo-rozwojowe
oraz wojskowe zakłady remontowe, które dysponują wysokokwalifikowaną kadrą
i spełniają szczególną rolę w przypadku konfliktu zbrojnego, dlatego powinny
one pozostać pod kontrolą wojska. Sytuację pogarsza fakt braku ustawy o wieloletnich
zamówieniach. Planowana obecnie prywatyzacja przemysłu obronnego ma mieć charakter
wyprzedaży. Nabywcami akcji polskich spółek zbrojeniowych mają być zagraniczne
spółki, które nie będą miały żadnego interesu we wspieraniu polskich konkurentów.
Podobną strategię prywatyzacji opartą na sprzedaży pojedynczych hut, Ministerstwo
Skarbu Państwa planuje dla polskiego hutnictwa. Alternatywą jest konsolidacja
rozproszonych przedsiębiorstw hutniczych w wielkie korporacje przemysłowe
w układach pionowych w celu utrzymania ciągów wytwórczych od półwyrobu do
produktów końcowych, a także w układach poziomych celem zlikwidowania konkurencji
polsko - polskiej i zwiększenia ekspansji na rynki zagraniczne. Niezbędne
jest też powołanie krajowego konsorcjum bankowego dla finansowania restrukturyzacji
hutnictwa i dokonywanych w nim inwestycji. 10. Uzdrowienie polskiego przemysłu
obronnego i jego zaplecza badawczo-rozwojowego będzie możliwe przy zwiększeniu
nakładów na modernizację polskiej armii. Niezbędne jest powstanie jednolitego
systemu zarządzania sferą rozwoju i zakupów sprzętu wojskowego. Odpowiednia
agenda rządowa o szerokich kompetencjach decydujących (zamiast kilku obecnie
funkcjonujących i często konkurujących struktur) musi tworzyć stabilne plany
i kierować ich realizacją z wieloletnią perspektywą, zgodną ze strategią RP.
Konieczna jest również konsolidacja przedsiębiorstw produkcyjnych i ich zaplecza
badawczo rozwojowego. Specjalne miejsce musi znaleźć się dla wytwarzania wyrobów
zużywających się bezpowrotnie na polu walki (amunicja, pociski rakietowe,
materiały wybuchowe. Ich producenci muszą w całości pozostać w rękach państwa.
A od zagranicznych producentów najlepiej pozyskiwać niezbędne technologie
przez offset, w ramach uruchamianej w Polsce produkcji.
Niżej podpisani oświadczaj,
że wspólnie będą monitorować przekształcenia polskiej gospodarki, szczególnie
jej strategicznych dziedzin i branż. W szczególności przeciwstawiamy się kontynuacji
dotychczasowej polityki prywatyzacyjnej, polegającej na pozbawieniu się kontroli
Państwa nad strategicznymi działami Gospodarki Narodowej. Dlatego będziemy
każdą decyzję resortu Skarbu Państwa obserwować i oceniać pod tym kątem. Mając
na uwadze interesy polskiego społeczeństwa, wymogi bezpieczeństwa i suwerenności
gospodarczej Polski, będziemy przeciwstawiać się nieodpowiedzialnym działaniom
szkodzącym gospodarce narodowej, zabiegając o wyegzekwowanie odpowiedzialności
konstytucyjnej i karnej dla autorów takiego działania. Będziemy przeciwstawiać
się mechanizmom i decyzjom sprzyjającym masowej likwidacji miejsc pracy, a
w szczególności importu bezrobocia oraz realnemu obniżaniu płac.
Warszawa 9 stycznia 2001.