UCHWAŁA
OGÓLNOPOLSKIEGO FORUM
pt: „Modernizacja
polskiej armii i przemysłu obronnego a przyszłość polskiej gospodarki"
Skierowana do:
Prezydenta RP, Sejmu i Senatu RP oraz Rządu RP.
Preambuła
Forum przedyskutowało znaczenie i formę działalności
Przemysłu Zbrojeniowego dla obronności kraju, jego niepodległości i
suwerenności. Zgodnie z zapisami Konstytucji, instytucje do których kierowana
jest Uchwała, są odpowiedzialne za obronę, niepodległość i suwerenność, a także
skutki tych działań dla narodu. Forum domaga się przystąpienia do
natychmiastowych działań między innymi w zakresie:
- złożenia odpowiednich wieloletnich zamówień w polskim
przemyśle, zbrojeniowym dla realizacji 6-letniego planu modernizacji Sił
Zbrojnych RP
- opracowania i uruchomienia różnych narzędzi finansowych,
takich jak obligacje narodowe itp. dla zwiększenia produkcji zbrojeniowej,
- nowych rozwiązań i zasad działalności jednostek badawczo
- rozwojowych,
- promocji produktów polskiego przemysłu zbrojeniowego
przez dyplomację w ramach struktur MSZ,
- zbadania działalności banków - w interesie narodu
polskiego- w zakresie
sfinansowania wieloletnich kredytów w celu realizacji
planów zbrojeniowych w polskim przemyśle zbrojeniowym.
W dniu 12 grudnia 2001 roku w Centrum Naukowo -
Produkcyjnym Elektroniki Profesjonalnej „RADWAR" S.A. w Warszawie odbyło się
Ogólnopolskie Forum pt: „Modernizacja polskiej armii i przemysłu obronnego a
przyszłość polskiej gospodarki", zorganizowane przez Polskie Lobby Przemysłowe
im. Eugeniusza Kwiatkowskiego. Uczestniczący w Forum niżej podpisani
przedstawiciele organizacji działających na rzecz przemysłu obronnego i
lotniczego oraz obronności, a także związków zawodowych różnych nurtów,
uchwalili niniejszy tekst uchwały.
- Badania własne na potrzeby obronności, opracowywanie
sprzętu wojskowego i jego produkcja są przedsięwzięciami bardzo opłacalnymi
tak dla budżetu państwa, jak i ze względów politycznych, ponieważ gwarantują
suwerenność, ograniczają import i stwarzają możliwość eksportu. Daje to
zatrudnienie nie tylko w zakładach zbrojeniowych i działających na ich rzecz
jednostkach badawczo -rozwojowych, ale także w przedsiębiorstwach z nimi
skooperowanych i we współpracujących z tymi jednostkami wyższymi uczelniami i
innymi ośrodkami badawczymi- cywilnymi i wojskowymi. Prace badawczo -
rozwojowe na potrzeby obronności mogą wykreować zapotrzebowanie na ambitne
prace naukowe w wielu ośrodkach akademickich i instytutach, zaś wyniki prac na
potrzeby obronności stwarzają szansę na ich wykorzystanie w innych gałęziach
gospodarki. Uwzględniając trafny dobór celów badawczych i rozwojowych z punktu
widzenia użyteczności przewidzianych rezultatów.
- Przemysł zbrojeniowy, podobnie jak budownictwo, a
świadczą o tym historyczne precedensy, może być istotnym stymulatorem
nakręcania koniunktury. Rozwój przemysłu obronnego w sytuacji recesji
spowodowanej brakiem efektywnego popytu wywołuje podobne skutki mnożnikowe jak
wzrost inwestycji. Są liczne dowody na to, że skutki te są znacznie większe ze
względu na specyfikę przemysłu zbrojeniowego polegającą na jego silnych
związkach kooperacyjnych z najnowocześniejszymi dziedzinami reszty gospodarki
i kompleksem naukowo -technicznym oraz na względnie ustabilizowanych relacjach
finansowych. W warunkach recesji spowodowanej brakiem efektywnego popytu (na
rynku konsumpcyjnym są towary, ale ludzie mają mało pieniędzy) przemysł
obronny jawi się jako ta branża, która bez powiększania i tak nadmiernej masy
towarów konsumpcyjnych, dając płace swoim pracownikom kreuje efektywny popyt
na te właśnie zalegające towary.
- Biorąc powyższe argumenty pod uwagę można z całą
pewnością stwierdzić, że związane z modernizacją i wyposażeniem polskiej armii
zamówienia w polskim przemyśle i jego zapleczu badawczo — rozwojowym mogą stać
się silnym impulsem ożywiającym polską gospodarkę, ułatwiającym
przezwyciężenie pogłębiającej się recesji.
- Niepokoi nas stan polskiej armii. Znajdujący się na jej
wyposażeniu w większości poradziecki sprzęt gwałtownie się starzeje. W ramach
wprowadzania do Sił Zbrojnych RP nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego
zakupiono niewielkie jego ilości. Jest to sprzęt przede wszystkim pomocniczy,
niemający zasadniczego wpływu na potencjał bojowy poszczególnych komponentów
sił zbrojnych. Od wielu lat polska armia podlega nieustannym redukcjom, staje
się coraz mniejsza, lecz, niestety, nie nowocześniejsza. Dlatego szansą na
przezwyciężenie postępującej technicznej degradacji polskiej armii stał się
„Program przebudowy i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP w latach 2001
- 2006". Po raz pierwszy ma on umocowanie ustawowe. Jednak już w pierwszym
roku realizacji programu 6-letniego, zapisy ustawowe nie były przestrzegane.
Niedofinansowanie budżetu w bieżącym roku oraz skutki niedofinansowania z roku
ubiegłego zmniejszyły faktyczne możliwości wydatkowania środków finansowych o
ok. 1,5 mld. zł. nie zrealizowane zadania tegoroczne będą musiały być
przeniesione na 2002 rok. Praktycznie oznacza to zagrożenie realizacji
programu 6-letniego. Wobec sztywnego charakteru wydatków związanych z
liczebnością stanów osobowych wszelkie ograniczenia środków finansowych
przekładają się na mniejsze możliwości realizacji • wydatków majątkowych
związanych z modernizacją armii oraz zabezpieczających szkolenie wojsk.
- Chociaż wydatki na obronę narodową planowane na rok 2002
zostały potraktowane priorytetowo, to jednak po uwzględnieniu inflacji należy
spodziewać się, że nastąpi realny spadek wartości budżetu MON o ok. 2%. Przy
czym wydatki majątkowe w przyszłym roku - podstawowa kategoria opisująca
wzrost stopnia modernizacji technicznej sił zbrojnych — wyniosą ok. 1,6 mld.
zł., czyli będą stanowić zaledwie 11 % wydatków budżetu resortu obrony
narodowej, przy 17% zaplanowanych w programie. Dlatego postulujemy, aby w
przyszłorocznym budżecie MON wydatki wojska liczone były co najmniej w relacji
do PKB z roku poprzedzającego, a nawet należy rozważyć utrzymanie zapisu w
ustawie budżetowej o przeznaczeniu na obronność w 2002 roku kwoty 16, l mld.
zł., zaplanowanej w programie 6 - letnim.
- Uważamy, że należy przestrzegać postanowień zawartych w
6-letnim programie jako ustaleń kierunkowych. Realizacja priorytetów zawartych
w programach modernizacyjnych, przy obniżonych jednakże środkach budżetowych,
powinna uwzględniać zmienione możliwości, jakie stwarza ustawa o 6-letnim
finansowaniu Sił Zbrojnych, a zwłaszcza artykuł dopuszczający zawieranie umów
wieloletnich i artykuł umożliwiający wykorzystanie środków pozabudżetowych.
Należy również umożliwić rozłożenie płatności za dostawy uzbrojenia i sprzętu
wojskowego na 10-15 lat.
- Poszczególne rodzaje Sił Zbrojnych RP współpracują z
licznymi przedsiębiorstwami obronnymi i remontowo-produkcyjnymi oraz wieloma
innymi polskimi firmami, zarówno w zakresie produkcji nowych systemów
uzbrojenia, wytwarzania podzespołów i części zamiennych, jak i remontów i
serwisu. Realizacja takich programów jak wprowadzenie na wyposażenie Wojsk
Lotniczych samolotu wielozadaniowego, na wyposażenie Wojsk Lądowych kołowego
transportera opancerzonego, rakiety przeciwpancernej nowej generacji, systemu
obrony przeciwlotniczej „LOARA" i. modernizacja czołgu T-72 do standardów NATO
oraz wprowadzenie na wyposażenie Marynarki Wojennej - korwet wielozadaniowych,
niszczycieli min i nowych generacji rakiet oraz torped, a także modernizacja
śmigłowca W-3 i prace nad nowymi śmigłowcami, w tym śmigłowcem pola walki,
może przyczynić się do modernizacji i rozwoju wielu polskich przedsiębiorstw,
nie tylko obronnych. Dlatego programy te powinny być konsekwentnie wspierane
.Natomiast do czasu wdrożenia nowych wyrobów i zakończenia prac badawczych
przedsiębiorstwa powinny kontynuować dotychczasowe dostawy w ilościach
gwarantujących zachowanie potencjału obronnego.
- Dalsze funkcjonowanie jednostek badawczo-rozwojowych
pracujących na rzecz obronności, zarówno cywilnych, jak i wojskowych, wymaga
nie tylko wieloletnich i stabilnych nakładów finansowych, lecz także
sprzyjających rozwiązań prawnych. Wprowadzone w ostatnim czasie zmiany w
ustawodawstwie polskim ograniczają swobodę i podnoszą koszty działalności
gospodarczej, stawiając podmioty prawne o różnej formie własności w
nierównoprawnej sytuacji, zmniejszając konkurencyjność i atrakcyjność oferty
na rynku krajowym. Największym zagrożeniem dla funkcjonowania jednostek
badawczo-rozwojowych pracujących na potrzeby obronności są aktualnie zmiany w
ustawach o finansach publicznych i zamówieniach publicznych. Stad powinno się
wyłączyć iednostki badawczorozwojowe z sektora finansów publicznych, tak jak
to jest w przypadku banków, przedsiębiorstw państwowych i spółek prawa
handlowego bo działalność jbr-ów jest o podobnym rynkowym charakterze.
Natomiast w ustawie o zamówieniach publicznych wprowadzić należy poprawkę
wyłączającą z procedury zamówień publicznych zamówienia pozyskane w drodze
procedury przetargowej. Z kolei ustawa o obrocie specjalnym jest zbyt
restrykcyjna i potrzebna jest weryfikacja jej przepisów. Istotną przyczyną
słabej kondycji wielu jednostek badawczo-rozwojowych są małe środki na badania
i rozwój, niestabilność, finansowania, brak umów wieloletnich gwarantujących
te środki. Szczególnie pomocna dla zwiększenia efektywności badań w zakresie
obronności może być zmiana postępowania Komitetu Badań Naukowych w zakresie
projektów celowych na potrzeby obronności. Ponadto konieczna wydaje się być
bliska współpraca pomiędzy MON i KBN w zakresie planowania i zagwarantowania
adekwatnych środków na projekty celowe w dziedzinie obronności i
bezpieczeństwa państwa.
- Polskiemu systemowi obronnemu, który znajduje się w
sytuacji kryzysowej potrzebne są reformy. Podstawą programu zmian powinno być
powstanie jednolitego systemu zarządzania sferą rozwoju i zakupów sprzętu
wojskowego. Odpowiednia agenda rządowa o szerokich kompetencjach decyzyjnych
musi tworzyć stabilne plany i kierować ich realizacją z wieloletnią
perspektywą zgodną ze Strategią RP. Urząd Zakupów Uzbrojenia i Przemysłu
Obronnego powinien zastąpić kilka obecnie funkcjonujących i konkurujących
struktur w URM, MON, MSWiA, MF i MG. Przy jego powstaniu wystarczy
wykorzystanie etatów do tej pory istniejących w tych ministerstwach. Powinni w
nich bowiem pozostać jedynie specjaliści niezbędni do wymiany informacji i
bezpośredniego nadzorowania prac Urzędu, potrzebni także w okresie
przejściowym. W samym Urzędzie funkcje powinny być obejmowane w wyniku
konkursów.
- Do zadań Urzędu powinno należeć m.in.:
-zarządzanie i koordynowanie
wszelkiej działalności związanej z zakupami i rozwojem sprzętu związanego z
bezpieczeństwem kraju, w tym koordynacja transakcji kompensacyjnych,
- organizacja i nadzór nad
krajowymi i międzynarodowymi programami badawczo-rozwojowymi w zakresie
obronności,
- nadzór nad krajowym
przemysłem obronnym (w tym jednostkami badawczo-rozwojowymi, wojskowymi
zakładami remontowymi i spółkami realizującymi obrót sprzętem specjalnym)
zarówno pozostającym w polskich rękach jak i przedsiębiorstwami zagranicznymi
działającymi na naszym terenie. Nadzór nad przedsiębiorstwami i programami byłby
oparty na kryteriach merytorycznych i finansowych odpowiadających standardom
światowym. Ze względu na znaczny obszar kompetencji. Urząd - przynajmniej w
początkowym okresie - powinien być podległy premierowi. W przyszłości mógłby on
zostać podporządkowany MON.
- Niezależnie od żądań ożywienia rozwoju Przemysłu
Zbrojeniowego , jego realizacja będzie wiązana się z pewną redukcja
zatrudnienia. W związku z powyższym zwracamy się z prośba o zabezpieczenie
środków finansowych na osłony socjalne dla zwalnianych pracowników cywilnych
wojska w zrestrukturyzowanych i redukowanych zakładach oraz zwalnianych
pracowników Przemysłu Zbrojeniowego.
Niżej podpisani liczą na wnikliwe zapoznanie się z
powyższymi argumentami i postulatami przez przedstawicieli rządu i
parlamentarzystów, ponieważ dotyczą one żywotnych interesów państwa polskiego i
jego suwerenności.
POSTANOWIENIE FORUM
Forum wyraża wolę załóg przedsiębiorstw Przemysłu
Zbrojeniowego i Jednostek Badawczo Rozwojowych, którym przyświeca dobrze
rozumiany interes narodu i żywi nadzieję, że przedstawione problemy zostaną
przyjęte do realizacji w możliwie najkrótszym czasie.