Łódź-Sulejów, 23-25 maj 2002r.
STANOWISKO
IV KRAJOWEGO ZJAZDU DELEGATÓW
ZWIĄZKU ZAWODOWEGO INŻYNIERÓW I TECHNIKÓW
W SPRAWIE SYTUACJI SPOŁECZNO GOSPODARCZEJ W KRAJU
1. Wysoka stopa bezrobocia, recesja gospodarcza, niebezpiecznie wysoki poziom
zadłużenia państwa, ujemny bilans płatniczy a także końcowe negocjacje w sprawie
warunków wstąpienia Polski do Unii Europejskiej to podstawowe problemy naszego
kraju.
2. Bezpośrednią przyczyną zwiększenia bezrobocia jest restrukturyzacja wielu gałęzi przemysłu przy malejącym tempie rozwoju gospodarczego. Polityka pieniężno-finansowa państwa powinna sprzyjać rozwojowi gospodarczemu. Zadłużanie się państwa w celu pokrycia deficytu budżetowego powoduje brak na rynku taniego pieniądza na potrzeby inwestycyjne, przyczynia się pośrednio do zwiększania bezrobocia i obniża tempo modernizacji naszego kraju. Poważną przyczyną wyhamowania wzrostu naszej gospodarki jest światowa recesja, mająca miejsce w ostatnich latach a w szczególności u naszych najważniejszych partnerów gospodarczych. Niezależnie od przyczyn obiektywnych w dużym stopniu do złego stanu gospodarki przyczyniła się nieudolność kolejnych ekip rządzących.
3. Nie zgadzamy się z opiniami, że dla pobudzenia gospodarki i zmniejszenia bezrobocia konieczne są zmiany ułatwiające rozwiązywanie stosunków pracy oraz dalsze ograniczenie uprawnień pracowniczych. Nie przemyślane zmiany prawa pracy mogą wręcz doprowadzić do dalszego wzrostu bezrobocia. Przypominamy rządzącej obecnie koalicji, że w latach 1993-97 osiągano wzrost gospodarczy w granicach 5-7% przy tym sam co obecnie prawie pracy. Oczywistym jest, że w sytuacji konfliktowej pojedynczy pracownik i pracodawca nie stanowią równorzędnych stron, pozycję pracownika wzmacniać powinien związek zawodowy. Brak związków zawodowych w większości firm prywatnych, niewydolność polskiego sądownictwa oraz Państwowej Inspekcji Pracy przyczynia się do nagminnej praktyki łamania praw pracowniczych i związkowych przez pracodawców. Istnieje ścisły związek pomiędzy ograniczaniem ruchu związkowego a spadkiem tempa wzrostu gospodarczego. Zakusy na ograniczenie ochrony działaczy związkowych mają na celu całkowite wyeliminowanie ruchu zawodowego w naszym kraju.
4. Patologią ruchu związkowego reprezentowanego przez OPZZ i Solidarność jest jego uwikłanie w struktury władzy, stwarza to pozory siły związków zawodowych, a w rzeczywistości doprowadziło do jego całkowitej degradacji, pozbawiając pracobiorców rzeczywistej reprezentacji na szczeblu krajowym.. Nowo powstała centrala związkowa Forum Związków Zawodowych deklaruje swą apolityczność. Jednym z założycieli tej centrali jest Związek Zawodowy Inżynierów i Technikówa
5. Zadaniem wszystkich central związkowych jest wypracowanie wspólnego stanowiska do proponowanych zmian w Kodeksie Pracy. Należy przystosować Kodeks Pracy do różnych form działalności gospodarczej. Przy uzgadnianiu stanowiska winni być również obecni rzecznicy bezrobotnych. Problemem społecznym jest brak zorganizowanej reprezentacji tej ogromnej grupy społecznej.
6. Konieczne są efektywne i adresowane działania osłonowe dla ludzi żyjących w nędzy nie z własnej winy. Przede wszystkim jednak należy dawać "wędkę" a nie "rybę". Dużą rolę mogą tutaj spełniać Wojewódzkie Komisje Dialogu Społecznego.
7. Skorygowania wymaga polityka podatkowa państwa. Konieczne jest uproszczenie systemu podatkowego eliminacja niejasności i sprzeczności w nim występujących. Do wszystkich podmiotów gospodarczych powinny być stosowane jednakowe reguły; niedopuszczalna jest praktyka tolerowania wyprowadzania nie opodatkowanych zysków poza granice kraju.
8. Godna pochwały jest coraz bardziej widoczna walka z korupcją i przestępczością zorganizowaną. Trzeba jednak zauważyć, że każda patologia ma swoje głębsze przyczyny i tak korupcję w dużym stopniu rodzą niewłaściwe przepisy prawa oraz duża doza uznaniowości przy podejmowaniu decyzji administracyjnych i gospodarczych. Państwo powinno tworzyć proste przepisy prawne oraz budować infrastrukturę rozwoju poszczególnych dziedzin życia. Jesteśmy za preferencjami dla przedsiębiorców stwarzających nowe stanowiska pracy, między innymi poprzez zmniejszenie obciążeń finansowych.
9. Jesteśmy za zmianą zasad wynagradzania zarządów i rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa. System wynagradzania kadry kierowniczej spółek skarbu państwa winien być ściśle powiązany z ich wynikami ekonomicznymi. Obecny mechanizm prowadzi do selekcji negatywnej kadry kierowniczej oraz sprzyja korupcji.
10. Jesteśmy za dalszym procesem prywatyzacji, ale rozumnym i efektywnym. Prywatyzacja racjonalizuje działania gospodarcze. Kadra inżynieryjno techniczna jest zainteresowana tworzeniem nowoczesnych stanowisk pracy. Inwestycje bezpośrednie zagranicznego kapitału są wielką szkołą nowoczesnej organizacji, zarządzania oraz źródłem napływu do kraju najnowszej technologii. Dochody z prywatyzacji winny w szczególności być przeznaczane na dokapitalizowanie polskiego przemysłu oraz na budowę infrastruktury kraju.
11. Rozwój szkolnictwa wyższego jest zjawiskiem bardzo pozytywnym, ale mankamentem jest niezadowalający poziom kształcenia wynikający po części z braku dobrych kadr a po części z braku środków finansowych uczelni. Edukacja młodzieży i permanentne dokształcanie się osób już pracujących powinno być najważniejszą inwestycją narodową. Szkolnictwo winno być nastawione na przygotowywanie kadr dla dynamicznie zmieniającej się gospodarki. Ta dziedzina winna kierować się zarówno bieżącymi potrzebami rynku pracy jak i być świadomie kreowana dla przyszłych potrzeb kraju. Otwarcie się Polski na Europę i świat stwarza nowe możliwości kształcenia młodzieży za granicą, potrzebne są jednak fundusze stypendialne.
12. . Internet jest szansą na rozwój gospodarki, oświaty i kultury. Świadome, planowe działanie państwa w tej dziedzinie może wydatnie skrócić nasz dystans do najbardziej rozwiniętych państw Europy. Podstawową sprawą jest tani a nawet darmowy dostęp do "sieci" i wspieranie działalności gospodarczej oraz usług w internecie. Niezbędna jest demonopolizacja rynku w zakresie telekomunikacji.
13. Budowa autostrad jest podstawową koniecznością współczesnego sprawnego transportu. Państwo musi stworzyć instrumenty przyśpieszenia rozwoju sieci dróg i autostrad. Zaniedbania w tym zakresie wymagają pilnego nadrobienia. Budowa autostrad obok rozwoju infrastruktury może być także aktywnym sposobem złagodzenia bezrobocia.
14. Rozwój budownictwa mieszkaniowego jest konieczny dla złagodzenia potrzeb społecznych w tym względzie, a także może być lokomotywą napędzającą rozwój gospodarczy. Państwo musi tworzyć realne dla przeciętnego obywatela warunki finansowania tego budownictwa. Tworzenie ogólnodostępnego rynku mieszkań zwiększyć może także mobilność społeczeństwa.
15. Usługi powinny być kolejną dzwignią rozwoju, szczególnie w obszarach wiejskich oraz w małych miastach, tym bardziej, że jest to obszar działalności stosunkowo mało kapitałochłonny.
16. Jesteśmy orędownikami członkostwa Polski w Unii Europejskiej - bez taryfy
ulgowej i na równych prawach. Mamy też prawo do bieżącej informacji o przebiegu
negocjacji.Chcemy wiedzieć, na jakich warunkach Polska wejdzie do Unii Europejskiej.
Musi obowiązywać prawo obopólnych korzyści. Państwo winno zrobić wszystko, co
niezbędne, aby wykorzystać w pełni przysługujące nam europejskie fundusze pomocowe.
Jest to bardzo efektywne narzędzie przyśpieszania naszego rozwoju.