Warszawa, 15.05.01
Polskie Lobby Przemysłowe im. Eugeniusza Kwiatkowskiego wspólnie
ze Związkiem Zawodowym Inżynierów i Techników, Zarządem Regionu "Dolny
Śląsk" Związku Zawodowego "Kontra" i Komisjami Zakładowymi NSZZ
"Solidarność" przy Zakładach Porcelany Stołowej "Karolina",
"Krzysztof" i "Wałbrzych" przesyłają swoje stanowisko i
postulaty w sprawie podwyżki cen gazu ziemnego dla grupy przedsiębiorstw wprowadzonej
od dnia 15.03.2001r.
Z poważaniem
Członek Prezydium Zarządu Krajowego Związku Zawodowego Inżynierów
i Techników
mgr inż. Jolanta Bień
Koordynator
Polskiego Lobby Przemysłowego
dr Paweł Soroka
Otrzymują:
Jerzy Buzek - Prezes Rady Ministrów RP
Janusz Steinhoff -Wicepremier Minister Gospodarki
Dr Leszek Juchniewicz -Prezes Urzędu Regulacji Energetyki
Andrzej Lipko -Prezes Zarządu Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa
Poseł Zbigniew Kaniewski -Przewodniczący Sejmowej Komisji Gospodarki
Stanowisko Polskiego Lobby Przemysłowego, Związku Zawodowego Inżynierów
i Techników, Zarządu Regionu "Dolny Śląsk" Związku Zawodowego "Kontra"
i trzech Komisji Zakładowych NSZZ "Solidarność" przy Zakładach Porcelany Stołowej
"Karolina", "Krzysztof" i "Wałbrzych" w sprawie podwyżki cen gazu ziemnego wprowadzonej
od dnia 15.03.2001r. dla grupy przedsiębiorstw - producentów porcelany stołowej:
"Książ", "Karolina", "Krzysztof", "Wałbrzych" z województwa dolnośląskiego .
Po zapoznaniu się z korespondencją prowadzoną pomiędzy wyżej wymienionymi zakładami
a Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem, Ministerstwem Gospodarki i właściwymi
urzędami centralnymi w sprawie nowych cen na gaz ziemny, zajmujemy następujące
stanowisko:
- Dla producentów porcelany o rentowności 1¸2%, wprowadzenie 33¸36% podwyżki
cen gazu (przy zadeklarowanych oficjalnie podwyżkach w granicach 13¸22% )
będzie miało na pewno rujnujący charakter. Wpisuje się to niestety w "politykę
przemysłową", która prowadzi do upadku wielu gałęzi polskiego przemysłu. Znajduje
to swój wyraz m.in. w tym, że od podpisania umowy jamalskiej na dostawy gazu,
planowany kilkudziesięcioprocentowy wzrost zużycia gazu w Polsce nie nastąpił.
Odbiorcy bankrutują i ulegają likwidacji!
- Obserwowana w realizacji filozofia prywatyzacji polskiej gospodarki: "zadłużyć,
podzielić i sprzedać", znalazła swój wyraz w odniesieniu do przemysłu gazowniczego.
Mimo wzrostu cen surowca gazowego, od kilku lat wzrost cen regulowanych gazu
w tym okresie nie był odpowiednio proporcjonalny. Narosło olbrzymie zadłużenie
gazownictwa. Tak "przygotowaną" branżę planuje się prywatyzować. Projektowana
sprzedaż PGNiG (przejęcie części za długi?), po podziale eliminującym kosztowne
"korzyści skali", występujące w zintegrowanych europejskich firmach gazowych
- spowoduje wzrost kosztów. Trzeba więc było przygotować warunki do ukrycia
wzrostu cen gazu dla odbiorców z tytułu "restrukturyzacji" gazownictwa. Przed
prywatyzacją zostają więc one wywindowane dostatecznie wysoko.
- Planowana prywatyzacja rozczłonkowanego gazownictwa z założenia uniemożliwi
stosowaną również w krajach UE, rozsądną kompensatę cen gazu pomiędzy różnymi
grupami odbiorców. Taką kompensatę, jednak w rażącej skali , zastosowano w
ostatniej zmiany taryfy. Rząd unika podwyżek dla odbiorców indywidualnych
i komunalnych w stopniu w pełni rekompensującym wzrost cen surowca gazowego
i różnicę przerzuca na masowych odbiorców przemysłowych. Po planowanej prywatyzacji
gazownictwa dla pokrycia kosztów podziału (pkt 2), wyśrubowane ceny gazu dla
przemysłu pozostaną, a wzrosną znacznie ceny dla odbiorców indywidualnych.
- Wprowadzone zmiany taryfowe, lokujące główną część wzrostu cen gazu dla
odbiorców o ciągłym, równomiernym poborze w opłatach za przesył, w pełni potwierdzają
wyrażone wyżej obawy co do kształtu planowanej prywatyzacji gazownictwa. Koszty
dostawy (przesyłu) dla odbiorców takich jak producenci porcelany, o równomiernym,
ciągłym w skali roku poborze jest relatywnie najmniejszy. Podniesienie więc
w tej grupie opłat za przesył w największym stopniu jest sprzeczne z logiką
i ekonomią. Dokonuje się to teraz. Po prywatyzacji, uzasadnienie ekonomiczne
do podwyżek cen będzie tylko dla pozostałych odbiorców o nierównomiernym,
okresowym odbiorze , co prywatni dystrybutorzy chętnie wykorzystują.
- Koszty przesyłowe dla równomiernych odbiorców, mają głównie wymiar stały.
Umocowanie w ustawie "Prawo Energetyczne" dla nieracjonalnych decyzji cenowych,
oraz cała przedmiotowa sprawa potwierdza opinie wyrażone wielokrotnie przez
PLP, że rząd RP w odróżnieniu od krajów UE, w dziedzinie energetyki nie prowadzi
polityki, która odpowiadała by polskiej racji stanu i zapewniała odpowiednią
konkurencyjność i warunki funkcjonowania dla polskiego przemysłu.
- Ze względu na powyżej przytoczone opinie brak jest merytorycznych i społecznych
podstaw do podwyżek cen gazu dla producentów porcelany stołowej. Należą oni
bowiem do odbiorców o ruchu ciągłym ( ponad 8 tyś. godzin rocznie ), co obniża
zdecydowanie koszty obsługi dostaw. Takie zakłady w Europie są objęte niskimi
taryfami cenowymi. Cena gazu dla tego typu odbiorców powinna być niższa od
wzrostu ceny za importowany gaz. PGNiG stosuje odwrotne metody. Z punktu widzenia
społecznego jest to działanie sprzeczne z zapowiedziami rządu o konieczności
walki z narastającym gwałtownie bezrobociem.
- Na terenie powiatu wałbrzyskiego i świdnickiego zakłady porcelany stołowej:
"Książ", "Karolina". "Krzysztof" i "Wałbrzych" należą do największych zakładów
pracy. Biorąc pod uwagę wzrastającą stopę bezrobocia wynoszącą obecnie w powiecie
wałbrzyskim 31,2% decyzje o wzroście cen paliw gazowych skutkują pogorszeniem
sytuacji finansowej tych zakładów, co może doprowadzić do ich upadłości, a
tym samym do dalszego wzrostu bezrobocia.
W tej sytuacji uważamy za niezbędną merytoryczną ingerencję Ministerstwa Gospodarki
w politykę cenową PGNiG wobec odbiorców przemysłowych.
POLSKIE GÓRNICTWO NAFTOWE l GAZOWNICTWO SA w Warszawie
ul. Krucza 6/14
00-537 Warszawa ZARZĄD SPÓŁKI;
tel: (0 22) 583 50 00
fax: (0 22) 583 58 56 |
Zarząd spółki
Przezes Zarządu:
Andrzej Lipko
Członkowie Zarządu:
Jan Anysz
Mirosław Grelik
Zbigniew Tatys
Piotr Woźniak
|
dot: wystąpienia Polskiego Lobby Przemysłowego i związków zawodowych
w sprawie podwyżki cen paliwa gazowego
W nawiązaniu do przesłanego pismem znak: DE-3/MF/197/1360W/01 wystąpienia Polskiego
Lobby Przemysłowego, Związku Zawodowego Inżynierów i Techników, Zarządu. Regionu
"Dolny Śląsk" Związku Zawodowego "Kontra" i trzech Koťi$ji Zakładowych
NSZZ "Solidarność" - przy Zakładach Porcelany Stołowej "Karolina",
"Krzysztof i "Wałbrzych" w sprawie podwyżki cen gazu ziemnego wprowadzonej
od dnia 15.03.2001 r., chciałbym się odnieść do stanowiska zajętego przez w/w
gremium:
- Zmiana cen i stawek opłat za przesyłanie paliwa gazowego konieczna była
ze względu na:
- dostosowanie dotychczasowych stawek opłat za przesyłanie do wymogów
prawnych znowelizowanej ustawy Prawo energetyczne - zgodnie z art. 45,
ust. 5 ustawy PE udział opłat stałych za przesyłanie nie może być większy
niż 40% całkowitych opłat za przesyłanie średnio dla danej grupy taryfowej,
- znaczący wzrost kosztów pozyskania gazu, w tym w szczególności gazu
pochodzącego z importu.
- Sprawa prywatyzacji PGNiG SA była przedmiotem wielu analiz i ocen eksperckich-
W ich wyniku. 29 maja 2001 r. Rada Ministrów przyjęła docelowy program prywatyzacji
PGNiG SA, który będzie prowadzony w ramach jednej grupy kapitałowej ze szczególnym
uwzględnieniem utrzymania przez państwo bezpieczeństwa gazowo-energetycznego
oraz wpływu na regulowanie i dostosowanie cen
gazu do polityki społeczno-gospodarczej państwa. Prywatyzacja sektora gazowego
ma zapewnić państwu kontrolę nad wszystkimi strategicznymi działaniami realizowanymi
w tym sektorze a w szczególności nad polityką taryfową. Założeniem jest pozostawienie
PGNiG SA mniejszościowego pakietu udziałów co zapewni państwu wpływ na rozsądną
politykę taryfową oraz nadzór nad strategicznymi decyzjami podejmowanymi przez
spółki dystrybucyjne.
Na narastanie zadłużenia PGNiG SA miały wpływ przede wszystkim:
- niedopasowanie ceny paliwa gazowego do kosztów związanych z dostawą
gazu - występowanie cen regulowanych uwzględniających ograniczenia wzrostu
ceny paliwa gazowego przy jednoczesnym ponoszeniu kosztów zakupu gazu
i urządzeń w warunkach rynkowych,
- utrata części należności w wyniku prowadzenia postępowań układowych
i upadłościowych,
- konieczność spłaty zaciągniętych w przeszłości kredytów udzielonych
pod gwarancję Ministerstwa Finansów,
- konieczność finansowania prowadzonych inwestycji w celu zapewnienia
ciągłości dostaw dla spełnienia wymogów wynikających z zapisów zawartych
w ustawie i przepisów prawnych, jak również świadczenia usług o charakterze
użyteczności publicznej.
Aktualnie PGNiG SA realizuje program restrukturyzacji zadłużenia m.in. w drodze
zastąpienia finansowania krótkoterminowego finansowaniem średnio- i długoterminowym.
Podstawowym problemem w tym procesie było uzyskanie przez PGNiG SA przychodów
pozwalających na pokrywanie kosztów związanych z dostarczaniem paliwa gazowego.
PGNiG SA przedłożyło również do Urzędu Regulacji Energetyki projekt nowych
taryf na. paliwa gazowe uwzględniający zatwierdzony program prywatyzacji PGNiG
SA i stopniowe dochodzenie do cen ekonomicznych z wykorzystaniem rozwiązań
stosowanych w krajach Unii Europejskiej i kandydujących do Unii.
- Taryfa dla paliw gazowych ukształtowana w 2000 roku w warunkach ograniczeń
nałożonych ustawą Prawo energetyczne oraz Rozporządzeniem Ministra Gospodarki
w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz zasad
rozliczeń w obrocie paliwami gazowymi z dnia 6 grudnia 1999 roku (§ 43, ust.
4):
- nie pozwalała na zmianę jej struktury i zachowanie właściwych relacji
pomiędzy opłatami dla poszczególnych grup odbiorców a kosztami wywołanymi
taką dostawą,
- nie zapewniała pokrycia kosztów uzasadnionych poszczególnych działalności
koncesjonowanych.
Dodatkowo o wzroście zadłużenia zdecydowały znaczące (przekraczające 60%)
wzrosty cen zakupu gazu z importu - przy nie zmienianych cenach sprzedaży
gazu odbiorcom. Wielokrotne próby zmiany zapisów prawnych ograniczających
możliwość zmiany taryfy jeszcze w roku 2000 przenoszącej wzrastające ceny
zakupu gazu z importu, nie doszły do skutku.
Wprowadzenie zapisów ograniczających wzrost płatności dla odbiorców paliwa
gazowego (zgodnie z § 43 w/w Rozporządzenia), wymusiło na PGNiO SA dodatkowo
udzielenie odbiorcom bonifikat co spowodowało powiększenie straty przedsiębiorstwa
w 2000 r. o ok. 70 min zł.
W większości przypadków bonifikaty te nie dotyczyły odbiorców równomiernie
odbierających paliwo gazowe (producentów szkła i porcelany).
Wprowadzona w marcu tego roku Zmiana Taryfy 1/2000 w jednakowy sposób przenosi
na wszystkich odbiorców zmian? ceny gazu jako towaru:
z 0,394 zł/m3 na 0,505 zł/m3 - dla gazu wysokometanowego
z 0,250 zł/m3 na 0,30 zł/m3 - dla gazu zaazotowanego.
Zmiana stawek opłat za przesyłanie wynika z konieczności dostosowania stawek
do wymogów prawnych poprzez przeniesienie 60% kosztów stałych przypisanych
do danej grupy taryfowej w poprzedniej taryfie do opłat zmiennych.
Takie uzmiennienie opłat, przy jednoczesnym zróżnicowaniu charakterystyki
odbioru w danej grupie spowodowało wzrost opłat za przesyłanie proporcjonalnie
do ilości odbieranego gazu, Sposób przenoszenia kosztów na opłaty dla odbiorców
(przypisanie 60% kosztów stałych do opłat zmiennych) odbiega od zasad przyjmowanych
w kalkulacji opłat w innych krajach,
Z posiadanych informacji o ukształtowaniu taryf za przesyłanie w innych krajach
europejskich wynika, iż 90% -100% kosztów stałych przenoszone jest do opłat
stałych (za zarezerwowana, moc umowną).
- Obecnie PGNiG SA prowadzi działania będące konsekwencją ustaleń uzgodnionych
na spotkaniu w dniu 9 maja br. w Ministerstwie Gospodarki, ograniczające wzrost
płatności odbiorców charakteryzujących się równomiernym odbiorem gazu do poziomu
nie przekraczającego 28,2% w odniesieniu do płatności .naliczonych wg stawek
Zmiany Taryfy 1/2000 (porównywalność płatności przy zachowaniu struktury i
wielkości zużycia paliwa gazowego w okresie obowiązywania Taryfy 1/2000, tj.
od 1S marca 2000 r. do 15 marca 2001 r,).
W związku z powyższym Zarząd PGNiG SA podjął uchwałę o udzieleniu upustów
w opłatach dla odbiorców, którym płatności naliczone według cen i stawek zmienionej
taryfy wzrosły ponad 28,2%. Dyrektorzy podległych Oddziałów zobowiązani zostali
do indywidualnego przeanalizowania wzrostów płatności dla poszczególnych odbiorców
paliwa gazowego. Upusty w
opłatach udzielane będą odbiorcom, którzy spełnili określone warunki, takie
jak:
- równomierny odbiór gazu w okresie obowiązywania Zmiany Taryfy 1/2000,
- zachowanie charakterystyki poboru gazu jak w okresie obowiązywania
Taryfy 1/2000, tj. -w okresie 18.03.2000-14,03.2001,
- brak zaległości w regulowaniu zobowiązań oraz bieżące realizowanie
płatności.
Chciałbym podkreślić, iż każdy odbiorca paliwa gazowego, w tym również
zakłady przemysłu szklarskiego, zostanie poddany ocenie pod względem wzrostu
płatności naliczonych wg stawek opłat Zmiany Taryfy 1/2000. W przypadku
wzrostu tych płatności powyżej poziomu 28,2%, odbiorca spełniający w/w
warunki udzielania upustów, otrzyma upust w płatnościach w okresie obowiązywania
zmienionej taryfy, tj. od 15 marca 2001 r, do momentu wejścia w życie
nowej taryfy, lecznic dłużej niż do 31 sierpnia 2001 r.
Uwzględniając powyższe wyjaśnienia i informacje mam nadzieję, ze zastosowanie
działań ograniczanych wzrost płatności dla odbiorców paliwa gazowego,
przyczyni się do obniżenia kosztów działalności zakładów przemysłowych
wymienionych w wystąpieniu Polskiego Lobby Przemysłowego i związków zawodowych.
Z poważaniem
Zastępca dyrektora
Handlowego ds. Sprzedaży Gazu
Wiesław Prugar
Do wiadmomości:
- Pan Paweł Soroka
Kordynator
Polskiego Lobby Przemysłowego im Eugeniusza Kwiatkowskiego
ul. Świętokrzyska 14a
00-050 Warszawa
- Pani Jolanta Bień
Członek Prezydium Zarządu Krajowego Związku Zawodowego Inżynierów i Techników
- PGNiG Oddział Główny - Dział Sprzedaży Taryfowej